کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع  2 با مصرف تخم مرغ

 2 آوریل 2015- مصرف تخم مرغ با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. درحال حاضر دیابت نوع 2 به طور فرآینده ای در سرتاسر جهان گسترش یافته است. تحقیقات نشان می دهد عادات و سبک زندگی  نظیر ورزش و تغذیه نقش حیاتی درابتلا به این بیماری بازی می کنند.

درمطالعه ی اخیر مشخص گردید مصرف تخم مرغ با کاهش خطر ابتلا به دیابت وکاهش مقدار قند خون مرتبط است. این ارتباط حتی پس از درنظر گرفتن عوامل احتمالی تأثیرگذار مانند فعالیت فیزیکی، نمایه ی توده ی بدنی، کشیدن سیگار ومصرف میوه جات و سبزیجات وجود دارد.

محققان دانشگاه فنلاند شرقی نتایج کارخود را درمجله ی American Journal of Clinical Nutritionمنتشر کردند.

 در برخی مطالعات قبلی مشخص گردید رژیم های غذایی حاوی کلسترول زیاد با اختلال درمتابولیسم گلوکز و خطرابتلا به دیابت مرتبط هستند. در مقابل در برخی مطالعات تجربی مشخص گردید، مصرف تخم مرغ به بهبود  تعادل گلوکزخون کمک می کند.

 با این حال درباره ی تأثیرات مصرف تخم مرغ بر شیوع  دیابت نوع 2 اطلاعات جامعی وجود ندارد. همچنین در مطالعات مبتنی بر جمعیت، ارتباط مصرف تخم مرغ و دیابت نوع 2 بندرت بررسی شده است و یافته ها بی نتیجه بوده اند، در برخی موارد موجب افزایش خطر و در مواردی هیچ تأثیری گزارش نشده است.

دراین تحقیق عادات غذایی 2332 مرد 42 تا 60 ساله در فاصله ی سالهای 84 تا 89 بررسی گردید، سپس در طی 19.3 سال دوره ی پیگیری، 432 نفر از این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. نتایج این بررسی ها نشان داد مصرف تخم مرغ با کاهش خطر ابتلا به دیابت و کاهش مقدار قند خون همراه است. خطر ابتلا به دیابت  در مردانی که حدوداً 4 عدد تخم مرغ در هفته مصرف می کنند، 37 درصد کمتر از مردانی است که تنها حدود یک تخم مرغ درهفته مصرف می نمایند. این ارتباط حتی پس از درنظر گرفتن عوامل تأثیرگذاری نظیر فعالیت بدنی، نمایه ی توده ی بدنی، کشیدن سیگار و مصرف میوه جات و سبزیجات مشاهده گردید.

مصرف بیش از 4 عدد تخم مرغ درهفته هیچ مزیت اضافه و قابل توجهی دربرندارد. یک توضیح  احتمالی در مورد این نتایج در جمعیت فنلاند اینست که برخلاف بسیاری از جوامع دیگر مصرف تخم مرغ در فنلاند با سایر عادات بد درسبک زندگی مانند کشیدن سیگار، فعالیت بدنی کم و مصرف گوشت های فراوری شده همراه نیست.

علاوه بر کلسترول ، تخم مرغ حاوی مواد مغذی مفید دیگری است که دارای تأثیرات مفیدی هستند برای مثال بر متابولیسم قند و التهاب با شدت کم موثرند و بنابراین  با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط می باشند. در این مطالعه همچنین مشخص گردید پیش بینی تأثیرات غذاها برسلامت کلی بدن با توجه به تک تک موادمغذی برای مثال کلسترول به تنهایی کار بسیار دشواری است، درحقیقت به جای تمرکز بر تک تک  مواد مغذی باید به تأثیرات کل غذا و رژیم غذایی درطول چند سال گذشته  توجه گردد.

منبع:

www.sciencedaily.com/releases/2015/04/150402081806.htm